Ja
jeg har set Hitler smile
. . . altså på et foto – ej i virkeligheden
dertil er jeg for ung – på trods af min alder
jeg har for længst passeret halvvejs-stenen på livets vej
* * *
Der findes tusindvis af fotos af Hitler
men kun meget, meget sjældent ser man et smil
dertil var han for mørk en personlighed
Men
når der var purunge piger i farvandet
så ændredes hele hans personlighed
og han smilede – som han nu kunne smile
for den mørke personlighed kunne han ikke skjule
Som livsledsagere valgte Hilter da også 3 unge piger
alle 3 en god snes år yngre end ham selv
alle tre blev udvalgt i 17-års alderen
og alle tre døde ret tidligt
via selvdrab
Niecen Gabriella var egentlig kun en halv-niece
datter af Hitlers halvsøster
og Hitler var tilsyneladende rigtig forelsket i hende
Hun blev som 17-årig installeret i Hitlers lejlighed i München
og sat under overvågning af partimedlemmer
for Hitler forbød hende at omgås tidligere venner
men Gabriella var en selvstændig natur
snød sig endda til en affære med Hitlers chauffør
Men 1931.09.18 var det slut
der var forinden et højrøstet opgør
Der lød et skud – og 23-årige Gabriella var død
skudt i Hitlers lejlighed
med Hitlers pistol
Hiltler sagde det var selvmord
og ham siger ingen imod
Den næste “faste” i rækken hed Renate Müller
samme opskrift – selvmord
Den tredie var 17-årige Eva Braun
som endda nåede at blive til fru Hitler
– dog kun for en enkelt dag –
inden de sammen begik selvmord i førerbunkeren i Berlin
Eva var da 33 og Hitler 53
Ind imellem var der mange andre unge piger
for Hitler havde virkelig kvindetække
* * *
* *
*
På et tidspunkt smilede Hitler af glæde og opstemthed
i dette tilfælde var det ikke de purunge piger der var årsagen
men en jødisk ingeniør
det sidste vidste Hitler dog ikke – da smilet brød frem
men at en jøde var den indirekte årsag til glæden
vidste Hitler ikke på dette tidspunkt
men dengang – som nu – havde/har jøderne rigtig mange genier
Ferdinand Porche er også med på fotoet
og “man” lod sive – at han var geniet bag VW
Den vildfarelse har Tyskland aldrig fundet anledning til at korrigere
selv verdens vel nok mest opdaterede leksikon Wikipedia.com
fortæller stadig (i dag er 2018.05.24) at Ferdinand Porche var opfinderen
og at Hitler var bestilleren
Det sidstnævnte er korrekt – det første er ikke
se dokumentationen længere nede
* * *
Da jeg fandt og læste disse forbløffende oplysninger
i en artikel i TimesofIsrael.com 2018.05.19 – klik her
oplysninger som kun få i Europa i dag er vidende om
Da besluttede jeg straks
at den information skal mange have kendskab til
* * *
Jeg kikkede igen på fotoet af den smilende Hitler
mindedes aldrig at have set et foto hvor han smiler
Jeg gik på nettet
det er korrekt – det er den bistre Hitler man ser rigtig mange steder
Men til min forbløffelse så jeg også en snes billeder med ham smilende
men det var altid kun i selskab med purunge pigebørn
Jeg tænkte at det må være et tilfælde
forsøgte så at finde fotos med smilende Hitler og drenge eller unge mænd
men det gav sandelig ikke mange resultater:
En søgning på Hitler og jødiske piger gav dette forfædende resultat:
* * *
* *
*
Nå
tilbage til jødiske Josef Ganz
den rigtige opfinder af Folkevognen
den tids mest geniale og største succes i hele verden
som udløste Hitlers glædessmil
Josef Ganz var fra født i Ungarn (1908) og uddannet mekanisk ingeniør
i Tyskland blev han hurtigt populær pga hans genialitet
Hurtigt blev han chefredaktør på magazine Motor-Kritik
“the most influential magazine in the German auto industry and also abroad”
Ganz blev hyret af de store bilfabrikker
når de skulle have fremstillet en prototype af en ny bil
og var alt i alt en vældig indflydelsesrig personlighed
Han har tillige selv bygget biler
bl.a. en Hanomag sportsvogn
(til nu har jeg altid troet en Hanomag var en mindre lastbil)
* * *
Den kommende VW beatle var i et og alt en genial udvikling
mange detaljer var aldrig tidligere set
Det utrolige er
at næsten alle de geniale konstruktioner
havde Ganz enten patent på
eller havde beskrevet indgående i magasinet
* * *
Men en jøde ville naturligvis ikke blive accepteret som genial i Hitlerland
så samtlige spor efter Ganz blev fjernet fra projectet
og 1934 blev Ganz tilmed forsøgt myrdet
Straks derefter flygtede han til Schweiz
hvor hans genialitet også var velkendt
og Schweiz forsøgte derpå at starte en VW fabrik
Info om den Schwiziske VW kommer nederst
* * *
Der kører lige nu (til 8. oktober) en biludstilling i Nashville i USA
Lane Motor Museum in Nashville, Tennessee
de har største samling af europæiske biler
Udstillingens titel er:
“The Josef Ganz Story:
How a Jewish Engineer Helped Create Hitler’s Volkswagen”
* * *
* *
*
Sideløbende læste hollandske journalist Paul Schilperoord
for en halv snes år siden en artikel i Automobile Quarterly
et nummer udkommet for næsten 40 år siden (1980)
og blev så stærkt forbløffet og så interesseret i denne Ganz –
at han skrev en bog om ham:
“The Extraordinary Life of Josef Ganz:
The Jewish Engineer Behind Hitler’s Volkswagen,”
udgivet i the Netherlands in 2009
Paul Schilperoord har lavet en hjemmeside om opdagelsen:
www.JosefGanz.org
Der er mange interessante nyheder på siden
* * *
Lige nu er den hollandske jounalist Paul Schilperoord
ved at genopbygge en af Ganz modellerne
i samarbejde med en Ganz slægtning
Altså en forløber for hans endelige model –
som blev kaldt en VW
* * *
Hollænderne er gode til at lave træsko
tyskerne er gode til biler
og schweizerne er gode til ure og chokolade
Sådan lærte jeg i skolen
og den opfattelse er der ikke ændret på siden krigen
idet ingen har hørt om en produktion af biler i Schweiz
En bil – bilen – flere biler
sådan lærte vi også i skolen
Den schweiziske bilproduktion var tæt på
at man skulle bruge ordet i ental
men man nåede dog op på flertal – nemlig 40 stk
Hvor tyskerne stadig laver flere hundrede tusinde biler årligt
laver schweizerne stadig flere hundrede tusinde ure årligt
Det kunne ellers nemt have gået anderledes
Schwiz havde allerede aftalt licensproduktion af deres VW
nemlig i både Frankrig og i Polen
Men Hitlers altødelæggende verdenskrig
fik stoppet også denne produktion
Bemærk den voldsomme bil i baggrunden
jeg ved ikke hvilket mærke
men en skøn skude er det
desværre med med et voldsomt benzinforbrug
og tilsvarende dyr i indkøb
kun få havde råd til den
Josef Ganz derimod
tænkte ikke i voldsomme luksusbiler for de få
men i en “folke-bil”
som han argumenterede for i sit magasin
Det er altså ikke særligt svært at se
at her er forløberen for Folkevognen
Så har Josef den første schweiziske testmodel klar
den åbne udgave af “Swiss VW, model 2”
Bemærk venligst også den velklippede hæk
Schweiz indgik – som allerede fortalt –
aftaler med 2 lande – FR + PL
om licensproduktion af Swiss VW
* * *
* *
*
Men så satte Hitler den halve verden i brand
med millioner døde – langt flere sårede
ubegribelige menneskelige lidelser
samt ufattelige og uerstattelige værdier ødelagt
Hitler var katalysatoren til disse forfærdeligheder 1939-45
mens andre forfærdelige personligheder i en række lande
straks tog tråden op – og fortsatte på det grusomste
Da USA i 1945 havde fremtvunget freden
havde de direkte involverede 56 lande
tilsammen mistet 3,7% af deres indbyggere
(heraf Polen flest med 18,5%)
De døde var fordelt som følger:
dræbte soldater – 25.037.500
dræbte civile – 41.363.90
dræbte jøder – 5.700.000
Dertil kommer helt ufattelige sjælelige lidelser
– så forfærdende oplevelser –
personerne aldrig kommer helt over det
Lad mig bare nævne nogle fakta som ikke er med i statistikkerne
fordi personen stadig trækker vejret
og derfor “heldig” ikke at være med i statistikkerne – er nemlig ikke død:
årligt millioner af voldtægter på kvinder og pigebørn
årligt millioner af afrevne lemmer
årligt millioner af forældreløse børn
Vil du vide flere forfærdelige enkeltheder – klik her
* * *
* *
*
Men en skøn dag (i 1945) var den krigs rædsler endeligt overstået
og verden begyndte at bevæge sig frem mod normaliteten:
I 1946 var de atter klar nede i alperne med deres Swiss VW,
owned by _Louwman-museum
Denne udgave må bestemt være billig
både i indkøb og i drift
tilsyneladende med blot en enkelt forlygte – og blot 3 hjul
plus formentlig en ret beskeden motor
men i 1946 havde de fleste familier jo næsten ingen penge
så hver sparet krone var vigtig
1946 Swiss VW, prototype, built by Rapid
Den næste model har så yderligere sparet højre baglygte væk
givetvis atter for at holde prisen nede
og skal man endelig spare en lygte væk
så er det jo den klogeste at vælge
men stadig tydeligt ser man VW formen
Bortset fra disse kendte eksemplarer
er resten af de 40 stk “Swiss Volkswagen” gået til
lige bortset fra et enkelt eksemplar
hengemt et sted i Indien:
Også på bilen i India er den ene baglygte sparet væk
Bemærk ellers den utrolige enkelthed inde i bilen
som var kendetegnende for Josef Ganz produkter
det gælder både den sweiziske og den tyske udgave af VW
* * *
Ferdinand Porche var en helt anderledes type end Josef Ganz
førstnævnte sparede på intet
Mens Josef Ganz sparede på alt
for at hjælpe endnu flere til en bil
Alligevel prøver tyskerne at holde liv i det bedrag
at Porche skulle være indehaver af den geniale hjerne
der udtænkte en nyt måde at lave bil på
Min japanske kone Tomiko er iøvrigt helt vild med VW
og netop den bil blev hendes første
Det var nu ikke pga det prangende udstødningsrør
det var meget mere den enkle instrumentering
hvor de ganske få knapper lige nøjagtig dækkede behovet
slet ikke som datidens japanske biler
* * *
* *
*
Denne artikel begyndte med noget om at vække glæde
i tilfældet øvest oppe var det den kropslige glæde hos Hitler
der blev vakt – af de purunge piger
Men den boblende indre glæde hos Hitler
blev skabt – utilsigtet – af et jødisk geni
nemlig Josef Ganz
* * *
* *
*
Lad mig slutte med at vise et par fotos jeg tidligere er stødt på
hvor det er omvendt
Hitler kom indirekte til at vække en
– utilsigtet –
stor glæde hos andre:
* * *